Substancja o dwóch obliczach
21 maja 2009, 08:39N-acetyloasparaginian bywa nazywany substancją kreatywności. Okazuje się jednak, że o ile u osób z wyższą inteligencją duże jego stężenie powoduje, że stają się one bardziej twórcze, o tyle ludzie z przeciętnym ilorazem inteligencji zaczynają działać w takich warunkach gorzej (The Journal of Neuroscience).
Orzechy włoskie poprawiają funkcje poznawcze
22 stycznia 2015, 11:36Jedzenie orzechów włoskich może poprawiać wyniki uzyskiwane w testach poznawczych, w tym pamięciowych, na koncentrację uwagi i szybkość przetwarzania informacji.
Nowy biomarker pozwoli wykryć rozwój demencji na lata przed pojawieniem się objawów
2 maja 2022, 16:50Uczeni z Irlandii i USA zidentyfikowali w ludzkiej krwi biomarker, który może posłużyć do określenia osób narażonych na rozwój demencji na całe lata przed pojawieniem się pierwszych oznak choroby. Tak wczesne wyłowienie potencjalnie zagrożonych pozwoliłoby na wczesne podjęcie interwencji.
Cukrzyca typu 2. uszkadza młody mózg
6 sierpnia 2010, 10:58Autorzy niewielkiego studium zauważyli, że u otyłych dzieci z cukrzycą typu 2. występują problemy poznawcze, dotyczące m.in. uwagi i pamięci, których nie ma u równie otyłych maluchów wolnych od cukrzycy.
Insulinooporność niebezpieczna dla mózgu
22 marca 2017, 12:03Naukowcy z Uniwersytetu w Tel Awiwie informują na łamach Journal of Alzheimer's Disease, że insulinooporność, która jest częściowo spowodowana przez otyłość i brak ruchu, jest powiązana z szybszym spadkiem funkcji poznawczych. Badania wykazały, że nie miało znaczenia, czy osoba, u której wystąpiła insulinooporność cierpiała na cukrzycę czy też nie.
Gotowanie na otwartym ogniu oddziałuje na rozwój poznawczy?
4 czerwca 2012, 10:45Dotąd można było usłyszeć o wpływie regularnego gotowania na otwartym ogniu na zdrowie fizyczne, np. układ oddechowy czy odpornościowy. Teraz po raz pierwszy wykazano, że taki sposób przygotowywania jedzenia może się wiązać z nieprawidłowościami w rozwoju poznawczym dzieci: zaburzeniami pamięciowymi czy deficytami społecznymi (International Journal of Environmental Health Research).
Chorym na alzheimera można przywrócić pamięć?
24 stycznia 2019, 05:58Wykorzystując epigenetykę naukowcy z University at Buffalo skorygowali dysfunkcje synaps powiązane z utratą pamięci. Badania, których wyniki opisano na łamach Brain, to nowe podejście do leczenia choroby Alzheimera (AD), które daje nadzieję na odwrócenie związanego z tą chorobą procesu utraty pamięci.
Jak uczy się szympans?
2 lipca 2009, 12:09Jak wiemy, zwierzęta potrafią posługiwać się narzędziami i uczą się jedne od drugich. Badania przeprowadzone na University of St. Andrews i Texas University dowodzą, że do nauczenia się nie jest konieczna bezpośrednia obserwacja.
Cholinolityki utrudniają rehabilitację?
11 sierpnia 2015, 05:51Wiele leków przepisywanych starszym osobom może utrudniać leczenie mózgu po urazie, wynika z badań opublikowanych przez naukowców z University of East Anglia. Wyniki badań, w których brali udział naukowcy z innych uniwersytetów oraz brytyjskiego NHS, opublikowano w piśmie Brain Injury.
Spontaniczne ruchy niemowląt są niezbędne dla rozwoju
27 grudnia 2022, 12:52Naukowcy z Uniwersytetu Tokijskiego nagrali spontaniczne ruchy noworodków i niemowląt i połączyli je z komputerowym modelem mięśniowo-szkieletowym. W ten sposób przeanalizowali sposób komunikacji między mięśniami oraz odczucia w całym organizmie małego człowieka. Odkryli w tych spontanicznych ruchach wzorce interakcji między mięśniami i stwierdzili, że takie spontaniczne poruszanie się przygotowuje dziecko do wykonywania sekwencyjnych celowych ruchów w przyszłości.